Mangel på halvledere

Mangel på halvledere: Tronex får kunder til at være førende på markedet

Kunder har været lydhøre over for at placere ordrer tidligt, så Tronex kan levere langt størstedelen af alle forventede produktionsopgaver trods global mangel på halvledere. På den måde holder Tronex produktionen i gang, og for nogle kunder er det endda medvirkende til, at de forøger salget. Her giver vi en analyse af, hvad den globale mangel på halvledere betyder for Tronex.

Leverandører aflyser. Leveringtidens på halvledere bliver tredoblet, og nogle kommer aldrig.

Der er stor global mangel på halvledere, og det er selvfølgelig også en udfordring for Tronex, for det er de små hjul, der holder de store kørende, og mangler selv det mindste hjul, kan vi ikke levere.

Derfor har Tronex allerede tidligt været i dialog med kunder for at opbygge et solidt lager, der matcher forecast. Og for vores vedkommende har der været lydhørhed over for at placere ordrer 12-24 måneder frem.

”Det betyder, at vi leverer 90 procent af vores forecast. Vores kunder været gode til at reagere på vores opfordring tidligt i forløbet, så vi har været i stand til at styrke og opbygge et solidt lager. På den måde får kunderne nu glæde af den tidlige disponering og kan holde deres produktion i gang. For nogle betyder det endda en forøgelse af salget, så de kan være førende på markedet”, siger CEO i Tronex, Stig Nielsen.

Et stort lager holder dog ikke evigt. Udfordringen ved at kunne levere er, at Tronex bliver nødt til i samarbejde med kunderne at købe halvledere ind på deal for også at kunne levere fremadrettet.

”At købe på deal er med til både at redde produktionen og de aftaler, vi har indgået med kunderne, så vi kan levere på forecast, men det er også tidskrævende og fordyrende, da alt, vi får ind via tredjepart, skal gennemtestes”, siger Stig Nielsen.

Det gør vi både som funktionstest og via X-ray og loddetest, så vi er sikre på kvaliteten.

”I øjeblikket oplever vi tredoblede leveringstider på op til flere år, hvor vi normalt ser leveringstider på to måneder. Og så ser vi også prisforøgelser på selve komponenterne på op til 300 gange. Derfor er vi i konstant dialog med kunderne, så vi hele tiden analyserer forecast og leveringer”, siger Stig Nielsen.

Han forsøger at se lysere på fremtiden, end det er tilfældet netop nu.

”Lige nu ligner det, at det går begge veje med leverancer i 2022, og vi håber, at vi kan levere på samme måde, som vi gør i øjeblikket”, siger Stig Nielsen.

Del denne historie

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email